Toimintakertomus 2008

Kuusan nuorisoseuran toiminta vuonna 2008 oli laaja-alaista ja kaikille löytyi jotain. Alle on kerätty otteita yhdistyksen virallisesta toimintakertomuksesta.

Nuorisoseurantalolla pidetyt esiintymiset, juhlat ja tilaisuudet

Nuorisoseurantalo toimi edellisten vuosien tapaan moninaisten tapahtumien ja juhlien pitopaikkana. Talolla pidettiin näytelmä- ja runopiiriharjoituksia ja esityksiä, häitä, syntymäpäiviä, kyläkirkko/yhteisvastuujuhla, kokouksia, ilmaisu-, pikkukokki- ja perhekerhoja, kursseja ja koulutustilaisuuksia, hirvipeijaiset, näyttelyitä, karonkkoja ja talkoita.

• Kuusan Martat järjestivät pikkukokkikerhoa kylän lapsille entiseen tapaansa.
  • Kuusalaisten perheiden aloitteesta perustettu perhekerho (Rita Lepikko ja Maria Vuontisvaara) jatkoi kokoontumistaan tiistai-aamupäiväisin nuorisoseuran talolla.
  • 5.4. nuorisoseuran talolla järjestettiin Reino Helismaa –iltamat. Ohjelmasta vastasivat yksinlaulajat ja Kuusan Martat. Iltamien päätteeksi tanssittiin. Yleisöä iltamat houkuttelivat paikalle huikeat 137 henkeä.
  • Huhtikuussa esitettiin Timo Parvelan kirjoittaman lasten romaanin pohjalta Teija Venhola-Hirvelän dramatisoima lastennäytelmä Puhuva koira. Ilmaisukerhon lapset toteuttivat näytelmän ohjaajinaan Päivi Hammarén-Jokela ja Anu Kauppinen. Näytelmää esitettiin 6.-14.4. välisenä aikana 6 kertaa ja se keräsi yhteensä 470 katsojaa, mikä on erinomainen saavutus.
  • Kyläkirkko / yhteisvastuujuhla pidettiin 13.4. Martat hoitivat kahvituksen.
  • 8.5. ja 24.10. talolla järjestettiin huonekalujen myyntinäyttely.
  • Kylän siivoustalkoot olivat 7.5.2008. Pikkukokit valmistivat talkooväelle tarjoilun Kuusan Marttojen johdolla. Paikalla oli lähes sata talkoolaista.
  • Kuusan Martat järjesti talolla tanssikursseja kolme kertaa toukokuun aikana.
  • Kuusan Marttojen järjestämä puutarhailta pidettiin 25.5.
  • Kesäteatterissa palattiin Heikki Luoman maalaiskomedioiden pariin esittämällä TV-sarjasta Peräkamaripojat Antti Viitamäen sovittama näytelmä. Tähtireportteri Veera Kedon seikkailua kuvausryhmänsä kanssa Kuusanniemellä sekoittamassa peräkamaripoikien päitä ja konnailevan elinkeinoasiamiehen suunnitelmia esitettiin 6.-27.7. välisenä aikana 19 kertaa. Huolimatta koleasta ja kosteasta säästä näytelmä veti katsomoon yhteensä 9877 katsojaa. Viimeiseen näytökseen ahtautui peräti 1056 katsojaa, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Joitakin kymmeniä katsojia oli pakko käännyttää poiskin. Kesän katsojamäärät nostivat Kanavateatterin Keski-Suomen harrastajateattereiden ykköseksi katsojaluvuilla mitattuna.
  • Syksyllä nuorten ilmaisukerho kokoontui talolla Päivi Hammarén-Jokelan johdolla. Kerholaiset valmistelivat kuvaelman Taikahiutaleet, jota esitettiin hotelli Vuolakkeen kodalla kaksi kertaa.
  • Keski-Suomen Nuorisoseurain Liitto ry:n ja Kalevan Nuorten Keski-Suomen Piiri ry:n syyskokous pidettiin seurantalolla 23.10.
  • Marras-joulukuussa esitettiin Jarmo Inkisen ohjaama farssi Ranskalainen pyjama (käsikirjoitus Marc Camoletti). Esityksiä oli 14, jotka keräsivät katsojia yhteensä 934 kappaletta.
    Laukaan srk ja Kuusan Martat järjestivät ns:n talolla joululauluillan torstaina 27.11.2008. Seurankunnan edustajina olivat pastori Kaisu Hirvonen ja kanttori Jouni Vaaja.
  • Talkooväkeä oli mukana toiminnassa jälleen runsaasti varsinkin kesän teatteriesityksen valmisteluissa ja näytäntöjen aikana.

Hankkeet

Nuorisoseura on hakenut rahoitusavustusta seurantalon yläkerran kunnostamista varten. Tilan käyttöönottoon tähtäävän hankkeen tavoitteena on lisätä harrastuspiirien määrää ja saada paremmin eri ikäryhmät talon käyttäjiksi. Nykyisellään talon resurssit eivät sitä mahdollista. Luomalla tilat ja puitteet uusien ryhmien tarpeisiin nuorisoseura tavoittelee talon muuntamista ns. kylätaloksi, joka parhaimmillaan olisi lähes aina avoinna kyläläisten ja kesäasukkaidenkin vierailuille. Kylälle on kaivattu lisää harrastetiloja etenkin nuorille ja kylän järjestöille, ja tähän toiveeseen nuorisoseura tavoitteellaan haluaa vastata.

Syksyllä nuorisoseuran talon piha-aluetta kunnostettiin ja järjesteltiin uudelleen varsin mittavasti. Varastokontti siirrettiin näyttämön tulotien varteen Koskelantien suuntaiseen kumpareeseen leikattuun paikkaan. Myyntikontti siirrettiin tulotien yläpään kumpareelle raivatulle taukoalueelle. Katsomon takainen taukoalue uudelta myyntikojun paikalta lipunmyyntikojun kohdalle erotettiin muusta piha-alueesta piha-aitapylväiköllä, jossa valaistus. Pysäköintitilaa rakennettiin lisää leventämällä tulotietä, muotoilemalla Koskelantien reunan kumpuja ja raivaamalla Koskelantien kosken suuntaisessa päädyssä oleva kolmion muotoinen alue parkkipaikaksi. Näyttämöalueelle asennettiin kaapelointi ja varaputkitus äänentoistolle ja muulle näyttämötekniikalle. Lasten leikkipaikka rakennettiin pihan reunaan ja sinne siirrettiin hiekkalaatikko.

Kuusan nuorisoseuran johtokunta haluaa kiittää lämpimästi niitä henkilöitä, yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat panoksellaan auttaneet Nuorisoseuran toimintaa.