Toimintakertomus 2014

1. Yleistä

Vuosi 2014 oli yhdistyksen 107. toimintavuosi. Jäseniä oli vuoden lopussa 52, joista alle 16 -vuotiaita 4. Jäsenmäärä väheni edellisvuoteen verrattuna 49:llä henkilöllä.

Näytelmätoiminta jatkui edelleen aktiivisena ja monipuolisena. Vuoden aikana esitettiin neljä eri näytelmää, joissa kävi yhteensä 6757 katsojaa.

Kesän ajaksi nuorisoseura palkkasi Kristiina Korhosen ja Ella Nurmisen  kesätyöntekijöiksi. Tämä helpotti suuresti talkoolaisten työtä,  etenkin siivousten ja pihaistutusten hoidon osalta. Kristiina Korhonen kävi siivoamassa tarvittaessa ns-taloa myös talvisaikaan.

Kuusan nuorisoseuran johtokunta kiittää lämpimästi kaikkia niitä henkilöitä, yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat panoksellaan auttaneet Nuorisoseuran toimintaa.

2. Hallinto

Ylintä päätösvaltaa käyttää kevät- ja syyskokous, jotka pidetään sääntöjen määrääminä ajankohtina. Vuonna 2014 sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 23.3.2014 ja syyskokous 30.11.2014. Nuorisoseuran toiminnantarkastajina ovat toimineet Mikko Kupari ja Timo Luokomaa.

Johtokunta kokoontui vuoden aikana 11 kertaa (12.1., 2.2., 2.3., 23.3., 18.5., 2.6., 3.8., 24.8., 5.10., 16.11. ja  30.11.). Johtoryhmän kehittämispäivillä 12.4. Multamäen Katvelassa ja  24.8. Kuusan nuorisoseurantalolla ideoitiin Kuusan nuorisoseuran toiminnan kehittämistä.

Johtokunnan jäsenet ja heidän osallistumisensa:

• Sirpa Hänninen, puheenjohtaja, 11+2
  • Seppo Tavi, varapuheenjohtaja, 9+2
  • Aino Koskinen, 7+2
  • Arto Lehtikangas, 9+2
  • Keijo Myllylä, 10+2
  • Tapio Myllylä, 10+2
  • Timo Piiparinen, 6+2

Johtokunta nimesi  erillisiin projekteihin vastuuhenkilöitä ja toimikuntia

• Keijo Myllylä, teatteritoimikunnan vastuuhenkilö
  • Raija Ikonen, ravintolatoimikunnan vastuuhenkilö
  • Timo Piiparinen, markkinointitoimikunnan vastuuhenkilö
  • Keijo Myllylä, pihatoimikunnan vastuuhenkilö
  • Taru Eskonen-Myllylä, juhlatoimikunnan vastuuhenkilö

Markkinointitoimikunta kokoontui 2.2. järjestäytyäkseen. Tämän lisäksi yhteydenpitoa on ollut sähköisesti jokaisen näytelmän yhteydessä useampaan kertaan. Juhlatoimikunta kokoontui kymmenen kertaa 100-vuotiaan Kuusan Nuorisoseurantalon ja 20-vuotiaan Kanavateatterin juhlatilaisuuden (5.7.) tiimoilta.

Seuran turvallisuusvastaavana toimi Seppo Tavi.

3. Toiminta

3.1. Näytelmätoiminta

Vuoden aikana esitettiin neljä näytelmää.

Teatterivuosi aloitettiin helmikuussa-maaliskuussa venäläisklassikko Anton Tséhovin kirjoittamalla ja Kirsi Sulosen ohjaamalla ”Vanja-eno” -näytelmällä. Näytelmää esitettiin 14 kertaa ja se keräsi 620 katsojaa.

Toukokuussa oli vuorossa nuorten voimin toteutettu Uspenskin kirjoittama lastennäytelmä ”Fedja-setä, Kissa ja Koira”.  Näytelmän ohjasi Kirsi Sulonen.  Näytelmää esitettiin 13 kertaa ja esityksiä kävi katsomassa 1050 katsojaa.

Heinäkuussa kesäteatterissa esitettiin toistamiseen Heikki Turusen kirjoittama ”Kivenpyörittäjän kylä” Antti Viitamäen sovittamana ja ohjaamana. Näytelmää oli esitetty Kanavateatterissa Erkki Kauppisen ohjaamana jo vuosina 1995, 1996 ja 1997.

Tarina kertoo pienen Jerusalemi-nimisen kylän selviämistaistelusta iloineen ja suruineen. Lavastus, teknisesti haastava kokonaisuus heinäseipäineen, oli loistava. Esityksiä oli 20. Lisäksi oli omaisten ennakko, juhlanäytelmä sekä  tilausesitykset Nordealle ja Fennialle. Katsojamäärä oli  3750.

Kaksi Teatteriaallon raatilaista oli katsomassa esitystä 23.7. Esityksen jälkeen käytiin palautetilaisuus näytelmästä.

Marras-joulukuussa esitettiin  Kaarina Leinosen ohjaamana Agatha Christien piinaava murhajännäri ”Eikä yksikään pelastunut”. Näytelmä tunnetaan paremmin nimellä ”Kymmenen pientä neekeripoikaa”, jolla nimellä sitä esitettiin Kanavateatterissa 2005 Jarmo Inkisen ohjaamana. Näytelmän ensi-ilta oli 14.11. ja näytelmää esitettiin 16 kertaa. Ennen varsinaisia esityksiä järjestettiin omaisille ja talkooväelle ennakkoesitys 12.11.2014. Esitystä kävi katsomassa kaikkiaan 1337 katsojaa, joka on talvinäytelmien toiseksi paras katsojaluku.

3.2. Tiedotus ja markkinointi

Markkinointitoimikuntaan kuuluivat markkinointivastaavan Timo Piiparisen lisäksi Anu Kauppinen, Arto Lehtikangas, Tuija Laitinen ja Virpi Mikkonen sekä Helena Myllylä epävirallisena, mutta erittäin tärkeänä jäsenenä.

• Kuusan nuorisoseuran vuosi- ja syyskokouksista sekä muista asioista tiedotettiin Laukaa-Konnevesi -lehdessä. Käytössä oli lisäksi seuran www-sivut. Jäsenille ja kyläläisille kerrottiin päätöksistä ja tapahtumista järjestöjen yhteisellä kylätiedotteella. Kuusan Nuorisoseura, Kuusan Kipinä kyläseura ja Kuusan Martat yhteistyössä laativat ja lähettivät kyläläisille sekä verkkosivuille www.kuusa.fi kolme kylätiedotetta vuoden 2014 aikana.
  • Matkailu- ja hyvinvointipäivät 21.1.Tikkakosken lentoasemalla, johon Arto Lehtikangas, Tuija Laitinen ja Tommi Hyvönen osallistuivat.
  • Kanavateatteri  osallistui esittelypisteellään 7.6 Sararanta puskii -tapahtumaan. Kanavateatteria edusti Arto Lehtikangas, Taru Eskonen-Myllylä, Timo Piiparinen, Milja Möttönen, Kaija Ryytty, Oona Heikkinen ja Kasper Colliander.
  • Eikä yksikään pelastunut -näytelmästä osallistuivat Helena Myllylä, Terhi Heikkilä, Taru Eskonen-Myllylä, Tuija Laitinen, Kaarina Leinonen, Paavo Kovanen, Joni Hyvönen, Martti Nikula ja Arto Lehtikangas 16.9. Tikkakosken lentokentällä järjestettyyn Matkailu- ja hyvinvointitapahtumaan. Tarjoilijan asuun pukeutunut Terhi Heikkilä oli tarjoilemassa kello viiden teetä ja lentoaseman ulko-oven edessä olevassa telineessä oli teksti ”Eikä yksikään pelastunut”.

Kanavateatterin markkinointiryhmä hoiti edellisten vuosien tapaan monipuolisesti teatterin markkinointia.

Maksullisten mainosten osalta mainonta keskitettiin Laukaa-Konnevesi ja Keskisuomalainen -lehtiin. Kanavateatterin kesäteatteriesityksistä oli myös tiedot  Keski-Suomen harrastajateatteriyhdistyksen kesäteatteri-julisteessa ja Laukaassa tapahtuu tienvarsitaululla sekä kesäteatteri.fi -sivustolla.

Ilmaisia kanavia käytettiin mahdollisimman laajasti; Keskisuomalaisen meno-palsta, Jyväskylän seudun matkailun tapahtumanettisivut, Radio Keski-Suomen menovinkit, Laukaan kunnan Vatti-palstan nettisivut, KeHyn tapahtumanettisivut, Kanavateatterin Facebook-sivut sekä omat nettisivut.  Lisäksi ilmoitettiin Jyväskylän kulttuuritapahtumien järjestäjien kuukausittaisessa julisteessa. Mainosvaihtareita harrastettiin muiden teattereiden kanssa aktiivisesti. tehtiin oma Youtube –trailerikin näytelmästä.

Peurungan matkailualue (Peurunka, Varjola, Tupaswilla ja Kanavateatteri) toimi markkinoinnin osalta Kanavateatterin yhteistyökumppanina, jolloin Varjolan tila myi ruokailupakettiensa yhteydessä lippuja Kanavateatterin, Vanja-eno-, Kivenpyörittäjän kylä- ja Eikä yksikäään pelastunut -esityksiin.

Muita yhteistyökumppaneita olivat S-Market Laukaa, K-kauppa Lohipata ja Alemakasiini. Laukaan S-Marketin sekä Peurungan TV-monitoreissa oli näytelmittäin vaihtuva mainos. Kesäteatterin osalta Kanavateatterin mainos pyöri myös Sinun etusi –lehdessä sekä Prismojen ja markettien kassamonitoreissa.

Keväällä tehtiin yhteismarkkinointimainos Varjolan, Peurungan ja Tupaswillan kanssa, joka oli mm Matka-Vekassa myynnissä.

Timo Piiparisen laatimaa esitettä Kanavateatterin esitysvuodesta (kesästä kevääseen) jaettiin teatterin markkinapaikoilla ja nuorisoseurantalolla.

3.3. Koulutukset, kurssit ja retket

• Teatteriretki yhdessä Kuusan Marttojen kanssa 8.3. Mikkelin Kaupunginteatteriin katsomaan Hiljaiset sillat -esitystä ja ruokailemaan Tertin kartanossa.
  • Fedja-setä, Kissa ja Koira -näytelmän työryhmä kävi katsomassa teatteri Kulissin Oliver-esityksen ja sen jälkeen nauttimassa pizzat.
  • Kivenpyörittäjän kylä -näytelmän karonkka pidettiin Myllylän rannassa 9.8. Saunottiin sekä teltta- että savusaunassa, uitiin ja viihdyttiin lämminhenkisessä tunnelmassa ja mukavassa seurassa.
  • Kuusan ns ja Kuusan Martat järjestivät yhteisen teatteriretken 22.11. Lahden Pikkuteatteriin, jossa Lauantainäyttämöllä esitettiin Reko Lundánin kirjoittama musiikkipitoinen teatterielämys Kutsumattomia vieraita. Esityksessä näytteli Kanavateatterissakin vuosia näytellyt Teijo Roine. Esityksen jälkeen kävimme ruokailemassa Mamma Marinassa. Matkalle osallistui 23 henkilöä.

4. Nuorisoseurantalo tapahtumien pitopaikkana

Nuorisoseurantalo toimi moninaisten tapahtumien pitopaikkana. Talolla pidettiin näytelmäharjoituksia ja -esityksiä, lavaste- ja puvustustalkoita, syntymäpäiviä, kokouksia, ilmaisu- ja pikkukokkikerhoja, kursseja ja koulutustilaisuuksia, näyttelyitä, karonkkoja ja lukuisia talkoita. Nuorisoseurantaloa vuokrataan ainoastaan yhteisöille ja vähintään kolme vuotta seuran jäsenenä olleille yksityishenkilöille. Muiden pyyntöjen osalta johtokunta käsittelee asian tapauskohtaisesti.

• Kevätkaudella talolla oli tanssikurssitoimintaa Tanssikoulu Pilken järjestämänä. Nuorisoseura osallistui toimintaan tarjoamalla tilat ryhmille. Tanssikursseja järjestettiin kerran viikossa eri-ikäisille lapsiryhmille ja aikuisten FolkJam-ryhmälle.
  • Kuusan Marttojen lahjoittama virkkausgraffiitti ”lumihiutaleiden tanssi” koristi nuorisoseurantalon ulkoverannan pylväitä jo alkuvuodesta Vanja-enon esityskaudella.
  • Kuusan Martat järjestivät pikkukokkikerhoa kylän kouluikäisille lapsille tammi-toukokuussa ja syys-joulukuussa (2 x / kk).
  • Vihreän väylän tilaisuus pidettiin ns-talolla 16.1., johon Helena Myllylä osallistui.
  • Ikääntyvien puolipäivätoimintaa jatkettiin vanhan kaavan mukaan (nuorisoseura antaa veloituksetta tilat käyttöön ja kyläseura avustaa ruokailukustannuksissa) keskiviikkoisin klo 10-13 nuorisoseurantalolla 22.1 alkaen. Toimintaan osallistui tänä vuonna noin 15 kerholaista, kohderyhmänä 65 vuotta täyttäneet pohjoislaukaalaiset. Päivän ohjelmaan kuului osallistujien itse järjestämää viriketoimintaa, Riitta Niemisen ohjaama liikuntatuokio, Varjolasta toimitettu keittolounas (omakustannusosuus 6€ / henkilö), iltapäiväkahvit ja vapaata seurustelua. Kevätruokailussa  16.4., jossa myös Tarvaalan ja Vuonteen kerholaiset olivat vieraana, paikalla oli noin 28 ikäihmistä, tapahtuman järjestäjät ja kyläseurojen edustajia. Tapahtumaa tukivat Kuusan-, Tarvaalan-, Vuonteen- ja Laukaan pohjoinen-  kyläseurat. Tarjoilun valmistivat Kuusan Martat Marja Kallion johdolla.
  • Kylän tienvarsien ja nuorisoseurantalon pihan siivoustalkoot pidettiin 12.5. Kuusan Kipinä kyläseuran järjestämänä. Talkooväkeä oli noin 50. Talkoiden päätteeksi järjestettiin mehu- ja kahvitarjoilu. johon pikkukokit leipoivat tarjottavat
  • Kuusan Martat järjestivät  ”Katso yrttitarhaa uusin silmin” -puutarhaillan  18.5.. Tilaisuudessa oli luennoitsijana Marjo Marttinen ProAgriasta, buffetti, arpajaiset, kasvien vaihtoa ja myynnissä Päivin Puska&Pensaan kasveja.
  • Koko perheen Hyväntekeväisyystapahtuma Kevätkimara järjestettiin 24.5.  nuorisoseurantalolla ja pihapiirissä. Tapahtumalla kerättiin varoja K-S Keskussairaalan vastasyntyneiden teho-osastolle. Liitteenä on Kevätkimara esite, josta näkyy päivän ohjelma.
  • Kevätkimaran toimikunta (Tuija Laitinen, Sari Flinkman, Helena Myllylä ja Raija Ikonen) kokontui  kolme kertaa (6.2., 2.4., ja 8.5.)
  • Nuorisoseurantalon pihapiiriä siistittiin 2.6. yhdessä Kuusan Marttojen kanssa.
  • Kesäteatterin esityskaudella nuorisoseurantalon ulkoverannan pylväissä oli Kuusan Marttojen lahjoittama virkkausgraffiitti ”luvannut en ruusutarhaa”. Yläkerran salissa oli valokuvanäyttely Kanavateatterin näytelmistä, eteisaulassa Kanavateatterin T-paitanäyttely,  alakerran salissa videoesitys Kanavateatterin näytelmistä sekä  julisteet 20 vuoden aikana esitetyistä näytelmistä ja valokuvia talkoolaisista.
  • 100-vuotiasta Kuusan Nuorisoseurantaloa ja 20-vuotiasta Kanavateatteria juhlittiin 5.7.. Ohjelmassa:
    • Tervehdysten vastaanotto , Sirpa Hänninen ja Seppo Tavi
    • Tervetulotoivotukset ,Sirpa Hänninen
    • Ruokailu (ruokailusta vastasi Anne Puttonen)
    • Juhlaohjelma:
    • Juhlapuhe, maanviljelysneuvos Marja Kallio
    • Kanavateatterin historiikki, Teijo Roine
    • Ansiomerkkien jako, Sirpa Hänninen
    • Keski-Suomen kotiseutulaulu
    • Ohjelman  lomassa oli musiikkia Kanavateatterin näytelmistä vuosien varrelta, esittäjinä Marja Peura, Ilkka Björk, Päivi Hammarén-Jokela ja Juhani Koskela
    • Leivoskahvit
    • Kivenpyörittäjä kylä -näytelmän juhlanäytös
    • Illalla vietettiin Kivenpyörittäjän kylän ensi-iltakaronkkaa.
  • Laukaan Lauluklubi järjesti iltamat 17.10. Ohjelmassa oli tanssia, laulua ja buffetti.
  • Marraskuussa oli Kanavateatterin juhlanäyttely Laukaan pääkirjastossa, jossa oli esillä teatterijulisteita ja rekvisiittaa vuosien varrelta.
  • Ikääntyvien joulujuhla järjestettiin 3.12.. Kyläseura tarjosi joulupuuron, Varjola karjalanpiirakat, nuorisoseura torttukahvit ja Kuusan koulun oppilaat esittivät ohjelmaa.
  • Kanavateatterin 20-vuotishistoriikin julkistamistilaisuus 6.12. teatteriesityksen yhteydessä.
  • Kylän joulujuhla järjestettiin yhteistyössä Kuusan Marttojen ja Kipinä kyläseuran kanssa koko perheen juhlana lauantaina 13.12.. Nuorisoseuran osalta tapahtuman vastuuhenkilönä toimi Virpi Mikkonen. Ohjelmassa oli mm. yhteislauluja, Annikin joulutarina / rikkinäinen puhelin, joulukuvaelma / kertomus, soittoesityksiä, Tanssii tonttujen kanssa / jouluparodia ja  joulupukki sekä lahjojen jako. Kuusan Martat tarjoilivat glögit ja Varjolan tilan valmistaman joulupuuron.

5. Jäsenmaksut

Nuorisoseuran jäsenmaksu vuonna 2014 oli 10 € / henkilö ja 20 € / perhe. Jäsenetuna tarjottiin pääsy Kanavateatterin esityksiin puoleen hintaan sekä 20 % alennus talon vuokrasta.

6. Hankkeet ja hankinnat

• 18 mikrofonia ja niihin antennijärjestelmä, hankintahinta  26897€
  • kesäteatterin kahvilan ulkopöydät, kustannushinta 1600€, suunnittelu- ja rakennusmiehinä Pekka Hautala ja Keijo Myllylä
  • Kanavasteatterin 20 -vuotishistoriikki, toimitus Timo Luokomaa, taitto Timo Piiparinen, tekstin kirjoittamiseen osallistuivat useat eri henkilöt
  • kahvilakontin siirto lisätöineen sähkölinjan läheisyydessä johtuvista turvallisuussyistä
  • katsomon laajennus ja tuolivaraston seinän rakentaminen

7. Muistamiset, lahjoitukset ja nimitykset

Saaja Aihe Lahoitus
Alpo Lievemaa Pitkäaikainen teatteriharrastus Suomen Harrastajateatteriliiton kultainen tunnustusmerkki ja kukat
Alpo Lievemaan omaiset Osanotto suruun, hautajaiset Kukkavihko
Kyösti ja Marja Kallio H-arvonimien myöntäminen Hermanni ja Hermanska -arvonimet, Suomen Nuorisoseurojen liitto
Tapio Myllylä Ammattiin valmistumislahja Otsalamppu
Arto Lehtikangas 50v -muistaminen Elämyskirjekuori ja kortti
Raija Ikonen 50v -muistaminen Elämyskirjekuori ja kortti
Ida Sirkka Kansan Kuvaajien lahjoitus Nuorisostipendi
Helena Myllylä Tunnustus erityisestä aktiivisuudesta Nuorisoseuran / Kanavateatterin toiminnassa vuosien varrella Stipendi
Toivo Manninen 95v-muistaminen Kuusan Kyläseuran, Kuusan Marttojen ja Kuusan Nuorisoseuran yhteinen lahja

8. Nuorisoseuralle myönnetyt avustukset ja lahjoitukset

Myöntäjä Tarkoitus  Summa
Opetus- ja kulttuuriministeriö Mikrofonien hankinta  22938€
Kansan Kuvaajat Nuorisostipendi 100€
Laukaan Kunta Vuosiavustus 250€
Laukaan Kunta Yleistoiminta-avustus 150€
Laukaan Kunta Kohdeavustukset:
Vanja-enon / lavastus (300€), Fedja-setä, Kissa ja Koira / puvustus ja lavastus (400€) ja Led-valot (350€)
1050€
Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF ry Kurssiavustukset:
Vanja-eno (1520€), Kivenpyörittäjän kylä (1900€), Eikä yksikään pelastunut (1140€) ja Suomen hevonen (760€)
5320€
Laukaan Säästöpankin Kulttuurisäätiö Fedja-setä, Kissa ja Koira / ohjaajan palkkaan 1000€

Lisäksi on haettu avustusta (6119€) invaluiskan rakentamiseksi pääsisäänkäynnin yhteyteen ja lasten leikkipaikan kunnostamiseen.

Toimintakertomus on hyväksytty Kuusan Nuorisoseuran kevätkokouksessa 22.3.2015.